Bydgoszcz zamówiła właśnie kolejny tramwaj z PESY oraz planuje ogłoszenie nowego przetargu na dostawę co najmniej 5 długich tramwajów. Miasto nie wyklucza uwzględnienia w nim prawa opcji z myślą o przyszłej rozbudowie sieci tramwajowej.
W 2022 roku Bydgoszcz podpisała umowę na dostawę nowych tramwajów z PESĄ. Podstawa zamówienia opiewała na dostawę 10 wagonów a w ramach prawa opcji miasto mogło nabyć kolejnych 36 tramwajów. Do tej pory Bydgoszcz
odebrała 40 pojazdów, a miasto właśnie zdecydowało o zamówieniu kolejnego, czterdziestego pierwszego wagonu w ramach umowy sprzed prawie 3 lat - Pesa będzie miała na jego dostawę 24 miesiące.
Jednocześnie jest to ostatni długi, 5-członowy Swing, jaki samorząd mógł nabyć w ramach kontraktu. 5 pozostałych tramwajów to również Swingi, lecz 3-członowe.
Bydgoszcz potrzebuje długich tramwajów. Będzie nowy przetarg
Poza informacją o dokupieniu następnego tramwaju Bydgoszcz poinformowała także, że wkrótce ogłosi następny przetarg na nowe, długie tramwaje.
– W obecnie obowiązującej w Bydgoszczy siatce połączeń bardziej optymalnym rozwiązaniem będzie ogłoszenie nowego przetargu na pięć tramwajów długich. Możliwość zamówienia pozostałych pięciu tramwajów krótkich, w ramach obowiązującej umowy dostawy, cały czas pozostaje – mówi nam Katarzyna Muszyńska, rzeczniczka prasowa Zarządu Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej w Bydgoszczy pytana o to, dlaczego miasto ogłosi nowy przetarg a nie zrealizuje założoną opcję, co zresztą
do tej pory zakładano.Bydgoszcz chce zamówić łącznie 46 nowych tramwajów (40 z nich już jeździ a pozostałych sześć obejmie kolejny tramwaj z Pesy i pięć zakupionych w nowym przetargu), bowiem taka ich liczba ma pozwolić na pełną wymianę floty na niskopodłogową i wycofanie z
użytkowania wysokopodłogowych tramwajów 805Na.Zakup sześciu kolejnych nowych tramwajów zostanie sfinansowany ze środków europejskich z programu FEnIKS,
natomiast środki z KPO pozyskane przez miasto posłużą do zrefinansowania zakupu długich Swingów, które jeżdżą już po ulicach Bydgoszczy.
Być może opcja z myślą o rozbudowie sieci
Katarzyna Muszyńska przyznaje też, że miasto nie wyklucza uwzględnienia w przetargu prawa opcji na następne nowe tramwaje – Ewentualne prawo opcji może być zabezpieczeniem na wypadek planowanej rozbudowy sieci tramwajowej – mówi rzeczniczka ZDMiKP.
Przypomnijmy, że miasto chce przede wszystkim budować tzw. Tramwaj przez Szwederowo, który docelowo ma połączyć ze
sobą Rondo Kujawskie z Rondem Grunwaldzkim, choć
w pierwszym etapie powstanie odcinek do pętli przy Bielickiej. Przetarg na realizację tego zadania ma zostać ogłoszony w tym roku. Kolejne nowe odcinki, jakie chce budować miasto to
połączenie trasy do dworca kolejowego z ulicą Gdańską a także trasy od
obecnej pętli Bielawy do Ronda Fordońskiego.